Followers

20 July 2011

fakta psl kucing

cube korang tgk psl kucing ni..
warna warni ckit.hehe..
tok galakkn korg baca.. huhuhu

  1. Ailurophiles ~ nama lain bg pecinta kucing.
  2. Mengapa kucing menjilat badannya? Selain membersihkan diri, menjilat badan di bawah terik matahari, dapat memenuhi keperluan vitamin D pada kucing.
  3. Kucing dapat melihat 3 warna, merah, biru dan hijau.
  4. Kucing menganggap manusia sebagai kucing besar.(mmgla, bab manusiakan besar.haha)
  5. Kucing lebih respon terhadap perempuan karena suara perempuan memiliki nada lebih tinggi daripada lelaki.
  6. Kepintaran kucing hampir setara dengan anak-anak berumur 2-3 tahun, oleh kerana itu kucing termasuk binatang domestik paling pintar dari binatang lain.
  7.  kucing dapat memutar telinganya hingga 180 darjah.(cube korg tgk kucing korg.ble die gerak2kn tinge tu.hehe)
  8. 30% dari kehidupan kucing di gunakan sebagai waktu untuk membersihkan diri.
  9. Kucing dapat menciptakan seratus jenis suara yang berbeza.
  10. kucing punye deria bau lebih tajam 14 kali daripada deria bau manusia.
  11. Kucing mempunyai 2 alat penciuman, hidung, dan Organ Jacobson’s yang terletak pada langit-langit mulut kucing.
  12. Kucing tidak di lahirkan sebagai pemburu, namun ibu mereka mengajarkan cara memburu kepada mereka.
  13. Ternyata, otak seekor kucing lebih mirip or serupa kepada otak manusia, di bandingkan antara manusia dengan anjing.
  14. Kucing memiliki 30 ruas tulang belakang, yaitu 5 kali lebih banyak dari manusia
  15. Kucing tidak memiliki collarbone, sehingga memungkinkan masuk melewati celah selebar kepalanya(bab tu, kucing boleh masuk tmpt kecik. as long muat pale tu.ukur gune misai dorg)
  16. kelenturan tubuh kucing sangat menakjubkan, kaki depannya dapat diputar ke segala arah dan setengah bagian tubuhnya dapat bergerak ke arah yang berlawanan
  17. Pendengaran kucing lebih sensitif dari manusia dan anjing. Batas pendengaran kucing 65 khz, sedangkan manusia 20 khz
  18. Kucing memiliki mata terbesar dibandingkan dengan mamalia lainnya (dalam hubungannya dengan besarnya tubuh)
  19. Denyut nadi kucing normal antara 110-170 denyutan per menit (jika korg nk cek denyut nadi lakukan di paha belakang di bagian sendi yang menghubungkan kaki dengan tubuh)
  20. Telah dibuktikan secara ilmiah bahwa membelai-belai kucing merupakan salah satu cara menurunkan tekanan darah kita
  21. Kucing biasanya memiliki berat badan antara 2,5 hingga 7 kg dan jarang melebihi 10 kg, kecuali diberi makan berlebih and kucing boleh mencapai berat badan 23 kg
  22. kucing dapat hidup selama 15 hingga 20 tahun, dimana kucing tertua pernah diketahui berusia 36 tahun! Kucing liar yang hidup di kwsn bndr hanya mampu hidup selama 2 tahun atau bahkan kurang dari itu disebabkan oleh xcukup makan, gaduh dan juga dilanggar
  23. kucing tidur antara 12 – 16 jam per hari, rata-rata 13 – 14 jam. Tapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari
  24. Kucing dapat melompat ke ketinggian 5 kali tinggi badannya
  25. Kucing menarik nafas sebanyak 20-40 kali per minit
  26. Suhu tubuh kucing normal 102F atau 38.8C
  27. Kucing kampung dapat lari dengan kecepatan 31 mile per jam


sumber dari SINI dan NI






.dah habis baca ? sila la comment.

6 comments:

* HeeBum * said...

ohh.. baru thu.. hehe meow2

umi_e said...

Tulisan kecik sangat untuk mata kak e :p

Cat-from-Sydney said...

FOF,
Kucing bandar kuat lari tak dibandingkan dgn kucing kampung? Kat rumah ni ramai je juara pecut. har har har *evil laughs*

family of fur said...

hehe.. kak e.. nnt fof edit balik.. hehe.

heebum: fof pon byk bru tau.hehe..

family of fur said...

catfrom sydney: kucing kg tu baka die.hihi.. kucing yg dok di bndr, mmgla jd kucing bndr..hehe..kucing kat uma ni pon juara gak pecut.. abes laptop dorg tutup. di taip tah pape.haha.
blhla kucing men lumbe lari ngn kucing catfromsydney.hehe

family of fur said...

kak e.. da becokan da pe yg kecik tu..hehe...